مانیتا

مانیتا

مانیتا

مانیتا

آموزش کاشت سبزه عید 1396

آموزش کاشت سبزه عید 96

سبزه های خوشگل برای عید 96

آموزش کاشت سبزه عید خوشگل 96

آموزش کاشت سبزه زیبا برای عید 96

عید 96 آموزش کاشت سبزه

با وارد شدن به ماه آخر از سال، بوی سال نو و بهار به مشام میرسه و خواه ناخواه ما رو به تکاپوی عید میندازه . چقدر خوب میشه که بین تمیزی و نظافت عید برای چیدمان سفره هفت سین هم وقت بزاریم. یکی از سین های هفت سین نوروزی که نماد طراوت و سبزی و شادابیه سبزه هست. تصمیم دارم براتون سبزه گذاشتن برای عید رو آموزش بدم . البته با یک تفاوت بزرگ که باعث موندگاری بیشتر سبزه میشه.

تهیه سبزه عید در گلدان

تهیه سبزه عید در گلدان

 

سبزه های عید

سبزه های عید

تا چند سال پیش و تا قبل اینکه خودم دست بکار بشم و سبزه عید رو سبز کنم، از درست کردن اون میترسیدم اما همون بار اول با دیدن دست کار خودم انقدر ذوق زده شدم که هر سال نمونه های مختلفش رو متناسب با نوع دیزاین سفره هفت سینم درست میکنم. باید اینو هم بگم که سبزه ای رو که من درست میکنم یه تفاوت خاص با سبزه های دیگه داره که اونهم کاشت و سبز شدن بذر توی خاک هست که بعد از گذشت تعطیلات هم میتونید از اون ها استفاده کنید که در ادامه براتون توضیح میدم .

کاشت بذر در خاک برای تهیه سبزه

کاشت بذر در خاک برای تهیه سبزه

سبزه گندم و ماش و عدس

در مرحله اول برای تهیه این سبزه شما باید مطابق با نوع سلیقتون , حبوبات و یا غلات رو انتخاب کنیدو من برای اینکه شما بتونید انتخاب بهتری داشته باشید از گندم، ماش و عدس استفاده کردم .

انتخاب گندم , عدس و ماش برای تهیه سبزه

انتخاب گندم , عدس و ماش برای تهیه سبزه

خیس دادن گندم و حبوبات برای سبزه عید

بعد از انتخاب حبوباتتون که البته در این نوع از سبزه به عنوان بذر باید از اونها اسم ببرم باید بذرها رو به مدت بیست و چهارساعت در آب بخیسونید و البته مدام آب ظرف رو تعویض کنید تا از بو گرفتن بذر ها جلوگیری بشه. بعد از گذشت بیست و چهار ساعت اول، آب ظرف رو خالی کنید و بذر ها رو لای پارچه های حوله ای آشپزخانه که البته از قبل خیسشون کردید بزارید.

بذر هارو لای پارچه های خیس و نمدار بریزید

بذر هارو لای پارچه های خیس و نمدار بریزید

بذر های شما باید بیست و چهار ساعت دوم رو  بین پارچه های خیس و نمدار بگذرونن تا زمانیکه جوانه های جدید ظاهر بشن و شما بتونید اونها رو منتقل کنید. در این مدت ممکنه پارچه ها به خاطر رنگ پوست حبوبات رنگ بگیرن که هیچ جای نگرانی نیست و با شستن پاک میشه. یادتون باشه توی این مدت مدام با آبپاش پارچه ها رو خیس کنید تا جوانه ها بهتر و زودتر بوجود بیان. جوانه ها بین 24 تا 36 ساعت به حد کافی رشد خواهند کرد.

بذر گندم بعد از بیست و چهار ساعت اول

بذر گندم بعد از بیست و چهار ساعت اول

جوانه زدن سبزه عید

در این مرحله بذر ها رو که جوانه های بسیار زیبایی رو بوجود آوردن میتونید به گلدان و یا هر ظرف دیگه ای منتقل کنید. من برای این کار از ست لیوانی که مدتهاست توی کابینت آشپزخونه دارن خاک میخورن استفاده کردم که میتونم هر جوری که دوست دارم یکروز قبل از عید اونها رو تزیین کنم. برای تزیین عجله ای ندارم چون هر روز به آبپاشی احتیاج دارن و آبپاشی ظاهر تزئینات رو نازیبا میکنه.

بذر ها بعد از گذشت بیست و چهار ساعت دوم وآماده برای انتقال

بذر ها بعد از گذشت بیست و چهار ساعت دوم وآماده برای انتقال

خاک مناسب برای کاشت سبزه

برای کاشت این بذر ها در خاک از مخلوط کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس استفاده میکنم. همونطوری هم که قبلا در مطلب خاکها گفتم استفاده از کوکوپیت و پرلیت برای حفط رطوبت و پیت ماس برای ریشه زایی هست.

استفاده از لیوان به عنوان ظرف و خاک مناسب برای کاشت بذر ها

استفاده از لیوان به عنوان ظرف و خاک مناسب برای کاشت بذر ها

در این مرحله خاک ها رو تا نصف لیوان توی لیوان ها بریزید و آبپاشی کنید. حبوبات رو روی سطح خاک بریزید و باز هم آبپاشی رو انجام بدید تا رطوبت بطور کامل حفظ بشه. حواستون باشه ازحبوبات نه کم و نه زیاد استفاده کنید که اگر کم باشه سبزه ها بسیار کم پشت میشن و اگر زیاد باشه سبزه ها یکدست و صاف نمیشن.

لیوانهارو تا نصف از خاک پرکنید

لیوانهارو تا نصف از خاک پرکنید

سطح خاک رو آبپاشی کنید

سطح خاک رو آبپاشی کنید

حبوبات رو روی سطح خاک بریزید و آبپاشی کنید

حبوبات رو روی سطح خاک بریزید و آبپاشی کنید

ظرفها رو در مکانی با نور ملایم قرار بدید و از تابش نورمستقیم آفتاب هم دور نگهشون دارید. رشد سبزه ها به طرز چشم گیری زیاد هست و شما میتونید از ده روز قبل از عید هم دست بکار بشید. روی بذر ها اصلا خاک نریزید.

بقیه بذر هارو بدون خاک در ظرف مورد نظرتون بریزید و رطوبت رو حفظ کنید .

بقیه بذر هارو بدون خاک در ظرف مورد نظرتون بریزید و رطوبت رو حفظ کنید .

برای کسانی که دوست دارن سبزه رو بدون خاک سبز کنن هم باید بگم که تمامی مراحل یکسان هست و میتونید بقیه بذر ها یا تمام بذر هارو در ظرف مورد نظرتون بریزید و رطوبت رو حفظ کنید تا سبزه ها سبز بشن.

ریشه های زیبای گندم در لیوان شیشه ای .

ریشه های زیبای گندم در لیوان شیشه ای .

شما میتونید با حفظ رطوبت سبزه هارو تا بعداز تعطیلات نوروز نگهداری کنید و بعد از تعطیلات سبزه ها رو بصورت قالبی از لیوان ها بیرون بیارید و در خاک بکارید و محصول عدس و ماش رو بعداز یک الی دو ماه داشته باشید. در مدت تعطیلات نوروز نور کافی رو حتما حفط کنید. بهترین نور، نور غیر مستقیم هست. روزانه یکی دوساعت به هوای آزاد نیاز دارن که میتونید سبزه ها رو به حیاط  یا بالکن ببریدشون. سبزه های گندم قابل هرس شدن هستند اما عدس و ماش رو با روبان مهار کنید تا زمانی که به خاک گلدان برای کشت حبوبات منتقلشون میکنید.

برچسب ها : عید 96 آموزش کاشت سبزه , آموزش کاشت سبزه زیبا برای عید 96 , آموزش کاشت سبزه عید خوشگل 96 , سبزه های خوشگل برای عید 96 , آموزش کاشت سبزه عید 96 , 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.